W roku szkolnym 2021/2022 odbędzie się
XXVIII
edycja
Konkursu Chemicznego dla uczniów
szkół
ponadgimnazjalnych
organizowanego
przez Komitet Organizacyjny Konkursu
Chemicznego im. Ignacego Łukasiewicza.
Twórcą była niezapomniana nauczycielka
mgr inż. Halina Olesińska, która swoim
zaangażowaniem i działalnością
pedagogiczną zainspirowała uczniów:
Adama Amrozy i Tomasza Wiśniewskiego do
nauki i pracy w tak innowacyjnych
warunkach. Podjęte działanie zostało
zaakceptowane przez ówczesną dyrekcję
Szkoły. Pierwsze lata pracy Komitetu
Organizacyjnego dawały możliwość
sprawdzenia swoich umiejętności uczniom
jedynie płockich szkół
ponadpodstawowych. W następnych latach
zmagali się również uczniowie szkół z
sąsiednich województw.
Rok 2000 jest szczególnym czasem dla
Konkursu Chemicznego im. Ignacego
Łukasiewicza. Komitet Organizacyjny
Konkursu podjął współpracę z Wydziałem
Chemicznym Politechniki Łódzkiej.
Rok 2003 zaowocował współpracą z
Wydziałem Budownictwa, Mechaniki i
Petrochemii Politechniki Warszawskiej w
Płocku.
Konkurs ten nie stanowi konkurencji dla
olimpiady chemicznej gdyż ma znacznie
inny od olimpiady charakter. Tematy
zadań olimpijskich znacznie wybiegają
poza zakres materiału szkoły średniej i
stąd szanse powodzenia w olimpiadzie
chemicznej mają tylko nieliczni.
Organizatorzy Konkursu Chemicznego im.
Ignacego Łukasiewicza zakładają, że
każdy dobry uczeń szkoły
ponadgimnazjalnej jest w stanie
przygotować się do udziału w zawodach.
Uczeń startujący w zawodach powinien
mieć dobrze opanowane podstawy chemii
ogólnej, nieorganicznej, organicznej,
podstawowe typy obliczeń chemicznych
oraz znać podstawy analizy jakościowej.
Przygotowując się do zawodów należy
zwrócić uwagę na ugruntowanie
podstawowych praw, pojęć, pisania równań
cząsteczkowych i jonowych, znajomość
właściwości pierwiastków i związków.
Istotnym problemem jest opanowanie
własności grup funkcyjnych związków
organicznych i umiejętność pisania
syntez wieloetapowych. Dobre
przygotowanie teoretyczne stanowi ważny
element w rozwiązywaniu zadań
rachunkowych i problemowych. Zawodnicy
powinni opanować technikę przeliczania
stężeń roztworów, ustalania wzorów
związków chemicznych.
Mamy nadzieję, że udział w Konkursie
Chemicznym im. Ignacego Łukasiewicza na
pewno przyczyni się do zwiększenia
zainteresowania chemią wśród młodzieży i
niektórzy zdecydują się studiować tę
ciekawą dyscyplinę naukową. |